• 125 nachten proefslapen
  • 10 jaar garantie
  • Niet goed? Geld terug!

Creatiever worden door te slapen? Het kan!

Word jij ook wel eens wakker met een geniaal idee? Het lijkt bijna alsof creativiteit uit het niets opduikt. Maar wist je dat er een mysterieuze band bestaat tussen dit soort inspiratie en iets wat we elke nacht doen - namelijk slapen? In deze blog nemen we je mee in de wereld van slaap en creativiteit en leggen we je uit hoe jij je creatieve brein ‘s nachts een boost kan geven.

 

Verbanden leggen

Tijdens je slaap gaan je hersenen door verschillende fases, elk met een eigen functie. Zo zorgt de diepe slaap voornamelijk voor lichamelijk herstel en zijn je hersenen tijdens de REM-slaap vooral bezig informatie te verwerken. Maar tijdens al deze slaapfases blijft je onderbewuste actief. Je brein is druk bezig met herinneringen en informatie te verwerken en verbanden te leggen. Soms zijn dit verbanden tussen twee dingen die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken lijken te hebben, maar wat achteraf toch heel logisch is. Die verbanden leggen is de basis van creativiteit. 

Je slaap is dus eigenlijk een hotspot voor al je innovatieve ideeën! Alle informatie die je overdag opdoet, kan ‘s nachts zomaar uitmonden in een lekker nieuw recept, een concept voor je campagne of dé oplossing van je wiskunde huiswerk. Even je ogen sluiten is altijd een goed idee!

 

De kracht van de powernap

Soms heb je echter geen tijd om diep en lang te gaan slapen. Gelukkig hoeft dit ook niet altijd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een korte pauze van 20 minuten wegdoezelen al genoeg kan zijn om je creativiteit aan te wakkeren. Zelfs de beroemde uitvinder Thomas Edison gebruikte dit trucje. Na zijn dutjes ging er meestal een lampje branden ;)

Let wel op dat je niet te lang slaapt, want dan verstoor je je slaapritme en dat werkt vaak averechts. Ga dus voor een korte powernap óf je volledige slaapcyclus.

 

Handige tips

Net zoals dromen vaak moeilijk te herinneren zijn, zijn ook creatieve ideeën soms lastig te onthouden. Je weet dan nog wel dat je er over na hebt gedacht, maar wat nou precies de oplossing was? Dat ben je vaak alweer vergeten. We hebben een aantal tips waardoor je én creatiever slaapt én je ideeën niet vergeet.

  • DroomdagboekLeg een boekje naast je bed en schrijf ’s ochtends direct je gedachten op. Ook al weet je het niet meer precies, de steekwoorden kunnen later een bron van inspiratie zijn.
  • Vaste routineMet een vast slaapritme slaap je beter! Je diepe slaap en REM-slaap werken beter, waardoor je hersenen makkelijker verbanden kunnen leggen.
  • Tip van Thomas EdisonVind je het lastig om de ideale lengte van je perfecte powernap in te schatten? Pak dan iets zwaars in je handen als je gaat slapen. Zodra je in een diepe slaap valt, laat je het automatisch los en valt het naar beneden. Thomas Edison gebruikte hiervoor stalen ballen. Wanneer hij eenmaal sliep, vielen de ballen op de grond en werd hij wakker van het lawaai. Zo slaap je nooit te lang!
Terug naar overzicht

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.