Wat is de beste slaaphouding?

Een groot aantal mensen heeft iedere dag pijn na het slapen. Denk bijvoorbeeld aan nekpijn, rugklachten en soms zelfs hoofdpijn. Deze klachten kunnen het resultaat zijn van een slechte slaaphouding. Maar wat is dan de beste slaaphouding? Wat zijn de feiten en fabels daarover? En hoeverre heb je zelf invloed op je houding tijdens het slapen?

Het effect van je slaaphouding

Een goede slaaphouding verschilt per persoon: wat voor jou goed werkt, hoeft niet de beste slaaphouding te zijn voor een ander. Volgens somnoloog, ofwel slaapspecialist, Thom Timmerhuis is het wetenschappelijk gezien nog onduidelijk in hoeverre de slaapposities directe gevolgen hebben voor de kwaliteit van je nachtrust. Wel zijn er problemen die kunnen ontstaan bij specifieke posities in combinatie met je gezondheid.*

Een goed voorbeeld waarbij de relatie tussen je gezondheid en slaappositie duidelijk wordt is het effect van drank. Na het nuttigen van alcohol is er sprake van een verminderde spierfunctie. Wanneer je gedronken hebt en op je rug ligt, dan zakt je tong. Hierdoor ga je snurken waardoor de kwaliteit van je nachtrust minder is. Bovendien kan het snurken op lange termijn tot andere gezondheidsrisico’s leiden. Denk hierbij aan slaapapneu en uiteindelijk een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Bestaat de beste slaappositie?

Nee, de ‘beste’ slaaphouding bestaat niet. Ook al zou de beste slaappositie wel bestaan: je hebt weinig invloed op je positie tijdens het slapen. Voordat je in slaap valt neem je een bepaalde houding aan die voor jou comfortabel is. Vervolgens verander je tijdens het slapen hoe je in bed ligt. Je blijft niet op dezelfde manier liggen, want je neemt verschillende posities aan gedurende de nacht. Hierdoor is het erg lastig om wetenschappelijk te onderzoeken in hoeverre je slaaphouding direct effect heeft op de kwaliteit van je nachtrust.

Slechtste slaappositie

In tegenstelling tot de beste slaaphouding bestaat er wel een slechtste slaaphouding. Volgens neuroloog en somnoloog Hans Hamburger moet je vooral het slapen op de rug voorkomen, omdat dit slecht is voor je gezondheid.* Dit heeft te maken met de positie van je tong. Als je op je rug ligt, dan zakt je tong naar achteren en sluit het je keel af. Hierdoor daalt vervolgens je zuurstofniveau en kun je stikkend wakker schrikken. Dit wordt obstructieve slaapapneu genoemd.

Hoe vaker je hier hebt van obstructieve slaapapneu, hoe groter de gezondheidsrisico’s zijn; van slaperigheid overdag tot aan geheugenklachten en overwicht. Een manier op slapen op je rug te voorkomen is door een bal strak op de rug vast te binden of andere maatregelen te treffen waardoor op je rug liggen niet comfortabel voelt - zelfs als je slaapt.

Je nachtrust verbeteren op andere manieren

Hoewel je jouw houding niet kunt veranderen en de beste slaaphouding niet bestaat, zijn er genoeg andere dingen die je kunt doen om een betere nachtrust te ervaren. Investeer bijvoorbeeld in een goed matras en/of kussen. Met de juiste artikelen voorkom je namelijk al gauw pijn na het slapen. Een matras of kussen is een goede match als jij optimaal ondersteund wordt gedurende de nacht. We raden je daarom aan om te proefslapen. Dan weet je zeker of het matras in kwestie goed bij jouw slaapgewoonten past.

Een andere tip is om simpelweg voldoende te slapen. Te weinig slaap versterkt namelijk bestaande klachten en pijn. Om overdag minder last te hebben, moet je dus genoeg slapen. Zo hebben volwassenen tussen de 7 en 8 uur nachtrust nodig om optimaal te functioneren. Kom jij niet aan dat getal? Ga dan eerder naar bed of doe overdag een powernap om wat slaaptekort in te halen.

  

*https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-wat-is-de-beste-slaaphouding-feiten-en-fabels-op-een-rij

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?