De perfecte powernap om slaaptekort in te halen

Slaaptekort overkomt ons allemaal wel eens. De ene keer is je favoriete serie de boosdoener, omdat je een aflevering te veel heb gekeken. De andere keer kun je simpelweg niet in slaap vallen bijvoorbeeld door iets wat je gegeten hebt. Vervolgens wordt het een strijd om de volgende dag geconcentreerd en alert te blijven. Dus heb jij als goede voornemen om meer of beter te slapen? De perfecte powernap kan je daarbij helpen!

Waarom slaaptekort vermijden?

Te weinig slaap heeft sterke gevolgen voor de lichaam en geest. Als mens hebben we per nacht ongeveer 7 tot 8 uur slaap nodig. Slaap je echter minder? Dan zakt je weerstand, verminderen je prestaties, verzwakt je concentratie, zie je minder scherp en word je prikkelbaar. Het is dus noodzaak om slaaptekort te vermijden.

Zo kun je het tekort aan slaap inhalen

Wanneer je last hebt van slaaptekort, dan kun je een middagdutje, ofwel powernap, doen. Met een powernap verbeter je namelijk op korte termijn je prestaties. Echter, een middagdutje is geen oplossing voor chronisch slaaptekort. Om je tekort aan slaap op te lossen, moet je jouw slaapduur opbouwen. Dat wil zeggen dat je elke keer iets langer moet slapen zodat je uiteindelijk weer op een gezond energiepeil zit.

De perfecte powernap voor jou

Een middagdutje kan wonderen doen voor je systeem, mits je het op de goede manier doet. Er zijn namelijk wat voorwaarden verbonden aan de perfecte powernap. Zo is het effect van een powernap pas merkbaar wanneer je een week lang dagelijks een vast ritueel volgt met je middagdutje. Wanneer je willekeurig een powernap doet, dan brengt het je slaap-waakritme eerder in de war dan dat het je helpt slaaptekort te verminderen.

Uit onderzoek blijkt dat de perfecte powernap tussen de 10 en 25 minuten duurt.* Na slechts 10 minuten rusten voelen we ons namelijk gelijk alerter. Ga je voor een lange powernap? Dan raden slaaponderzoekers je aan om 30 minuten te rusten of na 90 minuten wakker te worden. Dit heeft te maken met de stadia die je doorloopt tijdens een slaapcyclus. Het nadeel van een lange powernap is wel dat je een stukje kwaliteit van je nachtrust inlevert. Hierdoor is een lange powernap niet optimaal.

Ideale powernap tijd

Verder toont onderzoek aan dat het tijdstip van je middagdutje ook bepalend is voor het effect ervan: zo is ergens tussen 13:00 en 15:00 uur de ideale powernap tijd*. Na de lunch ervaar je namelijk van nature een energiedip. Plan in ieder geval niet tussen 17:00 en 21:00 uur een middagdutje in. Wanneer je een powernap binnen dit tijdsframe doet, dan wordt het lastiger om ‘s nachts in slaap te vallen. Uiteindelijk breng je daarmee je slaap-waakritme in de war en krijg je slaapproblemen.

 

*https://www.nu.nl/

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?