Nu 50% korting op alle matrassen, Topper & Dreamer boxspring Nu 50% korting op alle matrassen

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Hoe ga je om met een jetlag bij het reizen?

Reizen kan geweldig zijn, of het nu voor werk of vakantie is. Het kan echter ook zijn tol eisen van ons lichaam, vooral als het gaat om die welverdiende nachtrust. Een veelvoorkomend probleem dat reizigers ervaren is een jetlag en de daaropvolgende slaapstoornissen. In deze blog gaan we bespreken hoe je hiermee om kunt gaan.

 

Wat is een jetlag en wat kun je er tegen doen?

Een jetlag krijg je vaak wanneer je snel door meerdere tijdzones reist. Dit verstoort je slaapritme en zorgt ervoor dat je je slaperig en uitgeput voelt. Dat is natuurlijk nooit fijn om te hebben, maar al helemaal niet als je toe bent aan vakantie en er volledig van wil genieten. Daarom hebben we een aantal tips voor je verzameld om een jetlag te voorkomen.

Probeer om je lichaam geleidelijk aan de nieuwe tijdzone aan te passen. Dit kan door een paar dagen voor vertrek je slaap- en eetpatroon aan te passen aan de nieuwe tijdzone. Als je bijvoorbeeld naar het oosten reist en je slaapt normaal gesproken om 11 uur 's avonds, kun je beginnen met het vervroegen van je slaaptijd met 15 minuten per nacht totdat je het nieuwe slaapschema hebt bereikt. Hetzelfde geldt dan voor het aanpassen van je eetpatroon. Het kan even wennen zijn, maar door het geleidelijk te doen, kun je je lichaam helpen zich aan te passen aan de nieuwe tijdzone. Je bent dan goed voorbereid voor je reis!

 

Is een slaaptrein iets voor jou?

Als je echt niet aan het nieuwe schema kunt wennen, kan het helpen om een slaaptrein te nemen. Als jouw bestemming tenminste bereikbaar is per trein. Een trein duurt langer dan het vliegtuig, waardoor het tijdsverschil minder groot aanvoelt. Slaaptreinen zijn daarbij ook nog ontworpen om reizigers te helpen in slaap te vallen en te blijven slapen tijdens het reizen. Sommige treinen hebben bijvoorbeeld privé-cabines met een bed en gordijnen om licht buiten te houden. Als je een slaaptrein neemt, moet je er wel voor zorgen dat je voldoende tijd hebt om te slapen voordat je op je bestemming aankomt.

 

Je slaapritme aanpassen

Als je eenmaal op je bestemming bent aangekomen, is het belangrijk om je slaapritme zo snel mogelijk aan te passen aan de nieuwe tijdzone. Dit kan betekenen dat je jezelf moet dwingen om wakker te blijven tot het normale tijdstip van slapengaan in de nieuwe tijdzone, zelfs als je je moe voelt. Probeer overdag actief te blijven, zodat je 's nachts sneller in slaap valt. Bovendien is het belangrijk om de juiste slaapomgeving te creëren. Dit betekent dat je een rustige en donkere ruimte moet vinden om in te slapen, en dat je blootstelling aan licht moet beperken voordat je gaat slapen.

 

Kortom, reizen kan een uitdaging zijn voor onze slaapgewoonten, maar er zijn manieren om een jetlag en slaapstoornissen te verminderen. Met een paar aanpassingen en hulpmiddelen kun je genieten van je reis zonder dat het ten koste gaat van je slaap. Dus pak je koffers en ga op avontuur!

Terug naar overzicht