Slaaptips voor kids

Kinderen hebben slaap nodig voor hun groei en ontwikkeling. Maar als ouder weet je dat het een uitdaging is om je kind aan het slapen te krijgen. Net wanneer je denkt dat je kind slaapt en jij zelf ook onder de lakens ligt hoor je ‘’ik kan niet slapen’’ uit de kinderkamer komen. Gelukkig zijn er een aantal handige manieren om jouw kleine aan het slapen te krijgen.

Slaapproblemen bij kinderen

Veel slaapproblemen komen voort uit het dagelijkse leven van het kind. Denk aan spannende situaties, verdriet of een onduidelijke dagindeling. Kinderen hebben dan vaak de ouders nodig om in slaap te kunnen vallen. Met name bij peuters is dit het geval. Bij kinderen in de schoolleeftijd kunnen lichamelijke oorzaken, opwinding voor het slapen gaan, angstige fantasieën of piekeren het inslapen in de weg zitten. Wanneer de kinderen ouder worden (12+) kunnen angsten of piekeren het inslapen bemoeilijken. Vanwege hormonale en sociale veranderingen in de puberteit slapen adolescenten vaak te weinig.

Leren omgaan met emoties

Bovengenoemde slaapproblemen hebben veel te maken met de emoties van kinderen. Het wakker liggen komt, net als bij volwassenen, vaak door het nadenken en piekeren over gebeurtenissen. De beste manier om dit te verhelpen is door je kind te leren omgaan met zijn emoties. Hierin zijn drie logische stappen:

  1. Je kind herkent zijn emoties, is zich bewust van hoe het zich voelt.
  2. Je kind kan aangeven hoe het zich voelt. (bv: verdrietig, zenuwachtig, blij)
  3. Je kind kan zijn gevoelens uiten op een manier die helpt.

Het bespreekbaar maken van emoties kan dus goede gevolgen hebben voor de nachtrust van je kind. Daarnaast draagt het bij aan de ontwikkeling. Als je kind lastig praat over zijn emoties is het bijhouden over hoe hij of zij zich voelt in een dagboek een goede manier.

Verder helpt regelmatig sporten voor kinderen ook om hun energie en opgekropte emoties eruit te gooien.

Praktische tips:

  • Spreek een vaste bedtijd af. 
  • Laat je kind anderhalf uur voor het slapengaan niet meer naar een beeldscherm kijken i.v.m blauw licht
  • Zorg voor een rustige, donkere slaapkamer. De ideale temperatuur ligt tussen de 16 en 18 °C.
  • Geef je kind voor het slapengaan geen dranken met cafeïne, zoals cola, thee, Ice-tea en energydrinks.
  • Gebruik een vaste volgorde voor het ritueel van slapengaan.
  • Lees voor of praat bij met je kind tot het in slaap valt.

De juiste spullen

Omdat kinderen zo snel groeien wordt er soms makkelijk gedacht over belangrijke zaken zoals een matras en kussen. Maar de juiste materialen kunnen het comfort en de lichamelijke rust van je kind bevorderen. Denk bijvoorbeeld aan een goede topper met drukverdeling om het huidige matras extra ondersteuning te geven.

 

Gerelateerde artikelen:

Terug naar overzicht

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?