Dagelijkse oefeningen om pijn na slapen te verhelpen.

Wakker worden met pijn is geen prettige ervaring. Helaas komt het toch vaak voor dat mensen opstaan met rug-, schouder- of nekpijn. Dit kent verschillende oorzaken zoals een verkeerde slaaphouding of onjuiste ondersteuning van matras en kussen. Daarnaast is stress van grote invloed bij gespannen spieren en daarmee spierklachten. Gelukkig zijn er een aantal eenvoudige praktische oefeningen om deze pijnklachten te verminderen. 

1. Rugpijn na slapen

De meest voorkomende pijn na het slapen is rugpijn. Jaarlijks heeft 40% van de mensen last van de rug. Rugklachten keren vaak terug omdat de oorzaak niet wordt aangepakt. Langdurig stilzitten is een veelvoorkomende oorzaak van rugpijn. Ook een eenzijdige belasting op je lichaam kan rugpijn veroorzaken bijvoorbeeld als je dagelijks een koffer met je meedraagt dan is het verstandig om deze te vervangen voor een rugtas. 

Rugklachten na het slapen komen vaak door een verkeerde houding of onjuiste ondersteuning. Je belast je ruggengraat het minst als je hoofd, nek en ruggengraat in een min of meer rechte lijn liggen. Een goed matras zorgt voor de juiste ondersteuning. Als je toch regelmatig rugpijn hebt na het slapen zijn er een aantal sport- en rekoefeningen die rugpijn kunnen verminderen.

aantal sport- en rekoefeningen die rugpijn kunnen verminderen.

Oefeningen tegen rugpijn die je thuis kunt doen op een fitnessmat:

  • Knieën optrekken naar borst
  • Holle en bolle rug beweging
  • Billen omhoog liften
  • Benen strekken
  • Bovenbeen rekken
  • Buikspieroefeningen 

2. Nekpijn na het slapen

Stramme nekspieren en nekpijn na het slapen kunnen diverse oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld stress of overbelasting. Of het gebrek aan beweging en te lang ononderbroken dezelfde houding aannemen. Meestal is de directe aanleiding van een vastzittende nek een verkeerde ergonomische ondersteuning van nek en hoofd. Een goed kussen helpt om nekpijn na het slapen te voorkomen.

Oefeningen tegen nekpijn:

  • Armen loszwaaien.
  • Stokoefening: Houdt een stok met gestrekte armen voor of achter je en breng de stok omhoog en omlaag.

Vraag je huisarts of fysiotherapeut om professioneel advies bij langdurige klachten.

Terug naar overzicht

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?