Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?

Waarom ben je een ochtend- of avondmens?

De een staat iedere ochtend naast het bed te springen om aan een nieuwe dag te beginnen, terwijl de ander eerst wat koppen koffie nodig heeft om goed wakker te worden. Heb jij je wel eens afgevraagd waarom iemand een ochtend of juist avondmens is? In deze blogpost delen wij alles wat je moet weten over ochtend- en avondmensen? 

Ben jij een ochtendmens?

Als je regelmatig vanuit jezelf op tijd naar bed gaat en zonder moeite op staat, dan ben jij een ochtendmens. Als ochtendmens ben je aan het begin van de dag het meest productief. Plan daarom de activiteiten die veel van je vragen zoveel mogelijk ‘s ochtends in. Vervolgens kun je de makkelijkere klusjes in de loop van de middag afhandelen.

Ben jij een avondmens?

Blijf je gemakkelijk ‘s avonds lang wakker, maar zijn de ochtenden altijd lastig? Dan ben je een avondmens. Voor jou werkt het beter om ‘s ochtends rustig op te starten met routineklusjes. Pak later op de dag, in de namiddag, de taken op waarbij jij je moet concentreren. Deze manier van werken past namelijk het beste bij jouw bioritme.

Vastgelegd in de hersenen

Waarom ben je juist een ochtend- of avondmens? Dat wordt bepaald door de cyclus van jouw bioritme. Ons bioritme is er om ons lichaam optimaal te laten werken gedurende de dag. Bij iedereen zit dit natuurlijke ritme versleuteld in een kleine klier in je hersenen, namelijk de hypothalamus. Dit kleine gebied functioneert als een soort ‘hoofdklok’ voor jouw bioritme. Deze hoofdklok bepaalt met andere woorden hoe lang jouw cyclus duurt. Bij de één is dat iets minder dan 24 uur en bij de ander weer iets meer. Dit zorgt ervoor dat je een ochtend- of avondmens bent.

De hypothalamus regelt het verloop van de cyclus van jouw bioritme door onder andere de afgifte van hormonen te reguleren. Om ervoor te zorgen dat jouw ritme goed werkt, is de hypothalamus zeer gevoelig voor daglicht en sociale signalen. Hierdoor zul je bijvoorbeeld niet zo snel in slaap vallen als je ‘s nachts op een feestje bent.

Man of vrouw, jong of oud

Er zijn factoren die invloed kunnen hebben op jouw natuurlijke ritme. Dit zijn deels factoren waar je niets aan kunt veranderen, zoals geslacht en leeftijd. Zo zijn mannen doorgaans vaker avondmensen dan vrouwen. Ook worden ouderen langzaamaan ochtendmensen, terwijl pubers over het algemeen avondmensen zijn. Deze factoren hangen samen met de biologische ontwikkeling en de bijbehorende hormonen. Andere factoren zoals sociale signalen en daglicht kun je wel zelf beïnvloeden.

Biologische klok een handje helpen

In je hersenen is vastgelegd of je een ochtend of avondmens bent. Daar kun je weinig aan veranderen. Desondanks kun je jouw biologische klok wel een handje helpen. Ben jij een avondmens en wil je eerder in slaap vallen? Zorg er dan voor dat je overdag genoeg beweegt en veel daglicht ziet. De hypothalamus is namelijk gevoelig voor daglicht. Als je veel binnen zit, krijg je te weinig licht binnen. Door een tekort aan licht loop je achter op een normale dag-en-nachtcyclus, waardoor je langer wakker blijft.

Wil je als ochtendmens juist een avond tot laat opblijven? Start de dag dan rustig en blijf tot laat in de nacht goed bewegen. Regelmatig bewegen zorgt er namelijk voor dat je jouw systeem aanzet, waardoor je jouw lichaam makkelijker wakker houdt.

Ook het juiste matras en kussen voor jouw slaaphouding kunnen de biologische klok een handje helpen. Als je bed namelijk optimaal voldoet aan jouw wensen en eisen, dan val je gemakkelijker in slaap - of je nou een ochtendmens of avondmens bent. Vind je het lastig om te ontdekken of een matras echt bij je past? Ga dan eens proefslapen! Bij Wave kun je zelfs 125 nachten proefslapen.