Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?

Is snoozen slecht voor je?

Het is erg verleidelijk om in de vroege ochtend het opstaan nog even uit te stellen door op de snooze knop te klikken. Nog 5 minuutjes, zeg je tegen jezelf terwijl jij je weer omdraait. Lekker iets langer in bed blijven liggen klinkt misschien als een goed plan, maar is dat ook wel zo? Is snoozen slecht voor je of juist goed? In dit artikel nemen wij je mee in de wereld van het snoozen.

Wat is snoozen?

“Snoozen” is het aanzetten van de sluimerfunctie die op vrijwel alle elektrische wekkers aanwezig is. Door op de snooze knop te klikken, zet je met andere woorden het alarm van de wekker niet uit maar op sluimeren. Vervolgens gaat de wekker opnieuw af na een aangegeven periode, bijvoorbeeld 2, 5, 9 of 10 minuten later.

To snooze or not to snooze

Wanneer het op snoozen aankomt, zijn er twee type mensen te onderscheiden. Zo zijn er mensen die direct uit bed gaan zodra de wekker afgaat, en mensen die liever nog niet uit bed gaan en de snooze knop aanraken. Het tweede type mensen snoozen over het algemeen de wekker met het idee dat die paar minuten extra in bed helpen om de dag beter door te komen. Het tegendeel is echter het geval.

Het effect van snoozen

Aangezien het gebruiken van de snooze knop steeds populairder is geworden, zijn ook de studies en onderzoeken naar het effect van snoozen toegenomen. In 2018 stelden slaapexperts van de universiteit van Stanford dat snoozen slecht voor je lichaam en geest is. Onder andere The Independer heeft hier destijds een artikel aan toegewijd. Waarom is snoozen slecht volgens de slaapexperts? Als je op de snooze knop drukt en weer in slaap valt, dan begin je de natuurlijke slaapcyclus opnieuw. Onze slaapcyclus duurt langer dan de sluimertijd die je hebt geactiveerd. Hierdoor is jouw lichaam en geest nog niet klaar om op te staan zodra de wekker voor een tweede keer afgaat.

Daarom is snoozen slecht

Snoozen is slecht voor je, omdat het proces waar je in terecht komt tegenstrijdig werkt voor je lichaam en geest. Door regelmatig te snoozen kun je in het ergste geval een chemische verwarring in je lichaam veroorzaken. Zo kan dopamine (de hormonen die bijdragen aan het bepalen van ons natuurlijke slaap- en waakritme) tegelijk met serotonine (de regulatoren van dopamine) in je lichaam voorkomen.

Hierdoor voel jij je vervolgens moe, kun je slechter functioneren, raak je snel gedesoriënteerd en voel je je slap. Verder kan snoozen leiden tot een slechter geheugen, minder alert zijn en weinig concentratie. Je bent dus minder scherp dan gebruikelijk. Bovendien is het maken van keuzes tevens moeilijker in deze staat. Er is een term voor dit vermoeide, lome gevoel als gevolg van snoozen: “sleep inertia”, oftewel “slaaptraagheid”.

Niet meer snoozen!

Snoozen is niet zo onschuldig als je in eerste instantie zou verwachten. Stop daarom met snoozen en probeer je ritme aan te passen. Snooze je veel ‘s ochtends, omdat je moeite hebt met in slaap vallen? Ga dan na wat de oorzaak van de slapeloosheid is. Misschien kan een ander matras met de juiste ondersteuning of een goed kussen al bijdragen aan een betere nachtrust.

Een andere tip: sta gewoon gelijk op als de wekker gaat in plaats van te snoozen. Vind je dat lastig? Een goed alternatief voor snoozen is het plaatsen van de wekker op een andere locatie. Leg je mobiel of wekker niet direct naast je bed, maar ergens anders zodat je fysiek moet opstaan om het alarm uit te zetten. Hierdoor activeer je ten eerste je lichaam op natuurlijke wijze. Bovendien ben je dan al uit bed, dus dan kun je net zo goed beginnen aan een nieuwe dag!