Restless Legs Syndrome: wat is het en wat kun je ertegen doen?

Ben jij al bekend met het Restless Legs Syndrome, oftewel onrustige benen? Wellicht heb je hier zelf ook last van en wil je er graag vanaf? Wij hebben een aantal handige tips die de klachten kunnen verminderen. Wat zijn rusteloze benen eigenlijk?

Als je last hebt van rusteloze benen dan heb je last van een geïrriteerd, prikkelend gevoel in je benen. Dit gevoel blijft de hele dag aanhouden maar is bij de meeste mensen het ergst in de avond of vlak voordat ze in slaap vallen. Ondanks dat dit irriterend gevoel geen pijn doet, blijft het vervelend en kan het jouw dagelijks leven zeker belemmeren. Ook zijn onrustige benen niet bevorderlijk voor je nachtrust omdat de symptomen in de avond juist erger worden. Veel mensen hebben daardoor moeite met in slaap komen of de hele nacht doorslapen. Ondanks dat het Restless Leg Syndrome geen kwaad kan, blijft het een vervelende kwaal. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarmee de klachten verminderen of zelfs helemaal uitblijven.  

Restless Legs oorzaak

Hoewel de oorzaak van rusteloze benen niet duidelijk vast te stellen is, zijn er wel een aantal factoren die de kans op onrustige benen vergroten. Zijn er gevallen van onrustige benen in de familie? Dan is de kans groter dat anderen in de familie hier op ten duur ook last van krijgen. Over het algemeen zijn vrouwen en ouderen vatbaarder voor het Restless Leg Syndrome. Tijdens een zwangerschap of bij het nemen van bepaalde medicijnen kan dit syndroom tevens optreden. Bron: Neurologie.nl

Restless Legs tips

De belangrijkste vraag is natuurlijk: wat te doen tegen restless legs? Hoewel de chronische aandoening nooit helemaal zal verdwijnen, zijn er zeker een aantal handige tips die je kan toepassen om onrustige benen te verminderen:

  • Drink vooral in de avond geen of weinig cafeïne. Cafeïne geef je namelijk een gevoel van verhoogde energie en zorgt er bovendien voor dat je je minder moe voelt. Doordat rusteloze benen in de avond vaak het ergste zijn, kun je alles met cafeïne beter even laten staan;
  • Neem ‘s avonds een warme douche. Een warme douche werkt heerlijk ontspannend en is dus extra fijn om ‘s avonds voor het slapengaan te nemen. Word je helemaal gek van de kriebels? Dan werkt koud water juist heel goed. Zorg ook voor een goede doorbloeding in je benen. Dit kun je stimuleren door koud en warm water af te wisselen en je benen lekker te masseren; 
  • Wist je dat voldoende beweging erg belangrijk is voor mensen met het Restless Leg Syndrome? Beweging zorgt namelijk voor een goede doorbloeding van je benen waardoor de klachten een stuk minder worden. Probeer gedurende de dag dus zoveel mogelijk te bewegen. Al zit je op een stoel of lig je in bed, beweeg dan alsnog je voeten of draai rondjes met je tenen. Doe voor het slapengaan nog een paar stretchoefeningen zodat je benen lekker warm zijn. Duik je bed in, leg je hoofd op je hoofdkussen en je bent helemaal klaar voor een rustige nacht. 


Bron: Thuisarts.nl

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?