Slaap Apps voor een betere nachtrust

Beter slapen door apps op je telefoon. Het klinkt in eerste instantie misschien een beetje gek, maar er zijn inmiddels talloze apps die jij kunt gebruiken om in slaap te vallen of om je slaap te meten en te verbeteren. Om jou op weg te helpen in de wereld van slaap apps zijn er hieronder een aantal beschreven.

Meditatie apps om in slaap te vallen

Een effectieve manier om je hoofd leeg te maken, tot rust te komen en om beter in slaap te komen is door te mediteren. De voordelen van mediteren beginnen steeds duidelijk aan het licht te komen en ook de wetenschap erkent de werking van mindfulness*. Er zijn meerdere Apps voor je smartphone die begeleide meditaties aanbieden om in slaap te komen.

1.     Calm

De Calm app is een stijlvolle en makkelijk te gebruiken mediatie app, die onder meer de  specialiteiten als slaap,  stress en focus behandelt. Slaap is zo’n belangrijk onderdeel van de Calm app dat ze een hele sectie eraan hebben toegewijd. Hier vind je slaap meditaties, sleep stories en muziek om mee in slaap te vallen. Calm heeft een aantal gratis meditaties en een 7 dagen proefperiode voor de premium versie, hierna kost een premium abbonement 50 euro per jaar.

2.     Headspace

De app van Headspace is de perfecte app voor iemand die start met mediteren. De uitleg is duidelijk en effectief, maar gaat niet genoeg de diepte in voor iemand met ervaring met mediteren. Net als bij calm zijn er een aantal gratis meditaties en is een proefperiode van 7 dagen. Headspace kost na de proefperiode 58 euro op jaarbasis.

3.     Insight Timer

Insight Timer heeft een grote database aan gratis te beluisteren meditaties. Wanneer je op zoek bent naar een app om te gebruiken zonder vast te zitten aan kosten is Insight Timer ideaal. Het nadeel is dat de app minder gebruiksvriendelijk is en dat de meditaties vooral gericht zijn op mensen met meer ervaring.

4.     Meditation Moments

Eerder genoemde apps bevatten voornamelijk meditaties in het Engels. Wanneer je op zoek bent naar Nederlandstalige meditaties is de Meditation Moments app zeer geschikt.

Apps voor een beter slaapritme

Naast apps die je helpen om in slaap te komen zijn er ook slimme apps die je helpen je slaap te verbeteren en met meer energie op te staan.

5.     Sleep Cycle

Een van de bekendste apps om je nachtrust mee te registreren is Sleep Cycle. Deze uitgebreide app analyseert je slaapritme en kiest op basis daarvan het beste moment om je wakker te maken. Voor de meting worden sensoren of de microfoon van de telefoon gebruikt, als die op het nachtkastje, op het matras of onder het kussen ligt.

6.     Snurklab

Vermoed je dat je snurkt, of weet je dankzij je partner of huisgenoten zeker dat dit zo is? Dan kun je Snurklab eens proberen. Deze app gebruikt de microfoon in je smartphone om te registreren wanneer en hoe hard je snurkt. Iedere ochtend word je geconfronteerd met een analyse en een 'snurkscore'. Meer weten over snurken? Lees dan de blog snurken voorkomen of de 4 snurktypes.

7.     Twilight

Twilight is een blauw licht filter app. Uit onderzoek is gebleken dat het blauwe licht van je smartphone ervoor zorgt dat je minder snel in slaap komt. De app filtert dit blauwe licht en hoe later het wordt, hoe minder blauw je scherm wordt.

 

Wetenschappelijk bewijs voor mindfulness - Radboudumc

Wavebymline.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?